Pamiętacie globalną aferę dotyczącą wadliwych poduszek powietrznych firmy Takata montowanych w samochodach na całym świecie? Cała sprawa zaczęła się ponad 5 lat temu kiedy miejsce miały pierwsze wypadki spowodowane niewłaściwym działaniem poduszek powietrznych tej japońskiej firmy. Do tej pory zginęły 23 osoby, a ponad 100 zostało rannych w wyniku złego działania poduszki. Jak podaje NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration's) sprawa dotyczy łącznie około 50 milionów poduszek powietrznych zamontowanych w 37 milionach pojazdów. Skontrolować taką ilość samochodów, a następnie dokonać wymiany wadliwych części to dosyć duże przedsięwzięcie i dosyć kosztowne. Jednak co jeśli nawet nie w każdym, a w co setnym czy co tysięcznym samochodzie źle zadziała poduszka w momencie wypadku? Tysiące osób rannych w najlepszym razie, a odpowiedzialnych za to nie będzie.
Co jest jednak największym problemem japońskich poduszek powietrznych i dlaczego trzeba je wymienić? Chodzi konkretnie o wypełniacz ciśnieniowy. Jest on odpowiedzialny za napełnianie poduszki powietrzem w odpowiednim czasie, tak aby ta zadziałała odpowiednio szybki i zapewniła bezpieczeństwo wszystkim osobą w pojeździe. Problem jednak polega na tym, że w przypadku poduszek Takata wypełniacz działa zbyt szybko i w momencie napełniania robi to tak gwałtownie i chaotycznie, że element może się rozpaść, a tym samym ranić osoby w samochodzie. Zadane przez odpadające elementy obrażenia mogą być na tyle silne (i były w 23 przypadkach), że mogą doprowadzić aż do śmierci. Nie trzeba chyba sobie wyobrażać jak to jest dostać fragmentem deski rozdzielczej pędzącym z prędkością 300 km/h w naszą stronę. Nikomu tego doświadczenia nie życzę.
Skala problemu jest na tyle wielka, że dotyczy praktycznie wszystkich producentów, a lista samochodów wzywanych na akcje serwisowe związane z wymianą wadliwych wypełniaczy wciąż rośnie. Ostatnio na listę trafiły nowe samochody, a wśród nich możemy znaleźć:
- Subaru (826,144 egzemplarzy)
- 2010-2013 Subaru Forester
- 2010-2011 Subaru Impreza.
- 2010-2014 Subaru Legacy
- 2010-2014 Subaru Outback
- 2010-2014 Subaru Tribeca
- 2010-2014 Subaru WRX
- Mercedes (288,779 egzemplarzy)
- 2010-2015 C250, C300, C300 4Matic, C350 i C63 AMG
- 2010-2017 E350, E350 4Matic, E400, E400 4Matic i E550
- 2010-2015 Mercedes-Benz GLK250, GLK350 i GLK350 4Matic
- 2011-2014 Mercedes-Benz SLS AMG
- Volkswagen (119,394 egzemplarzy)
- 2015-2016 VW Eos
- 2015-2017 VW CC
- 2015 VW Passat
- Audi (6,523 egzemplarzy)
- 2017 Audi R8
- 2016-2017 Audi TT
- BMW (266,000 egzemplarzy)
- 2015 BMW X1
- 2007-2014 BMW X5 i X6
- 2000-2003 BMW seria 5 i X5 z opcjonalną sportową kierownicą
- Daimler Vans (159,689 egzemplarzy)
- egzemplarze produkowane między 2015 a 2017 rokiem
- Ferrari (11,176 egzemplarzy)
- egzemplarze produkowane między 2014 a 2018 rokiem
- Tesla (68,763 egzemplarzy)
- 2014-2016 Tesla Model S
Foto. materiały prasowe Ferrari, Mercedes, Takata
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz