Lamborghini Aventador to dwudrzwiowy i dwumiejscowy supersamochód zaprezentowany publicznie przez włoską firmę Lamborghini 28 lutego 2011 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie, pięć miesięcy po pierwszej prezentacji w Sant'Agata Bolognese. Aventador (oznaczenie wewnętrzne Lamborghini LB834) został stworzony jako następca dla produkowanego przez dziesięć lat modelu Murciélago i zarazem nowy flagowy pojazd włoskiego producenta na rok 2011 (obok Bugatti Veyrona jest jednym z najszybszych samochodów na świecie). Wkrótce po zaprezentowaniu, Lamborghini ogłosiło, że przyjęto zamówienia na nowe samochody których realizacja zajmie 12 miesięcy, do nabywców pojazdy zaczęły trafiać w połowie 2011. Cena detaliczna wynosi 255 000 € na rynku europejskim, 220 900 £ na terenie Wielkiej Brytanii oraz 399 700 $ w Stanach Zjednoczonych.
Podobnie jak w przypadku wcześniejszych modeli Lamborghini, nazwa nawiązuje do rytualnych walk byków – korridy. Samochód dzieli nazwę z wielokrotnie zwyciężającym hiszpańskim bykiem. Hodowany przez Don Celestino Cuadri Vides (nosił numer 32) brał udział w walkach organizowanych w Saragossie co w roku 1993 przyniosło mu trofeum “Trofeo de la Peña La Madroñera".
Planowany poziom produkcji wynosi 4000 egzemplarzy. Powstało tylko osiem form odlewniczych służących do wykonywania samonośnego nadwozia z włókien węglowych, każda pozwala na wykonanie około 500 nadwozi.
Do napędu Aventadora LP700-4 użyto nowej jednostki V12 o rozwarciu cylindrów równym 60° i pojemności skokowej 6498 cm³. Silnik nosi wewnętrzne oznaczenie L539, jest to czwarty motor konstrukcji Lamborghini (drugi V12).
Za przeniesienie napędu odpowiada jednosprzęgłowa 7-biegowa przekładnia półautomatyczna zaprojektowana przez Graziano Trasmissioni.
Nowy w pełni elektronicznie sterowany układ napędu AWD pochodzi od szwedzkiej firmy Haldex Traction, jest to czwarta generacja ich wyrobu.
31 lipca 2011 Lamborgini Aventador został zrecenzowany przez program motoryzacyjny Top Gear. Prowadzący Richard Hammond był pod wrażeniem właściwości jezdnych modelu. Jako największą bolączkę określił zbyt łatwe prowadzenie oraz brak dreszczyku niebezpieczeństwa, który był charakterystyczny dla poprzedniego modelu. Po przeprowadzonym teście na torze testowym, został oznaczony przez brytyjski program jako 3 najszybszy samochód na świecie, uzyskując wynik 1:16.5, tym samym pobił rekord czasu przejazdu takich super aut jak wartego 2 000 000 $ Bugatti Veyrona Super Sport, Ferrari Enzo czy Porsche 911 GT3. W pierwszym odcinku 18 serii współprowadzący Jeremy Clarkson stwierdził, że Aventador jest dobrą alternatywą dla Ferrari 458 Italia, równocześnie Aventador został uznany za najlepszy samochód w 2011 r.
LP760-4 Dragon Edition to samochód sportowy należący do autosegmentu G+. Pojazd jest dziełem firm Lamborghini i firmy tuningowej Oakley Design. Silnik pojazdu został wzmocniony do 785 KM. Moment obrotowy wynosi 745 Nm. Powstanie tylko 10 egzemplarzy. Samochód posiada nowy przedni zderzak i tylne skrzydło. Z 10 egzemplarzy wymienione elementy otrzyma tylko 1 egzemplarz.
W 2013 roku na salonie samochodowym w Szanghaju włoski producent zaprezentuje specjalną wersję flagowego modelu specjalnie na 50-lecie. W porównaniu do standardowego modelu, Lamborghini Aventador LP720-4 50 Anniversario dostanie wzmocniony o 20 KM silnik. Teraz pod maską pracuje 6,5-litrowy silnik V12 o mocy 720 KM, który pozwala rozpędzić auto od 0 do 100 km/h w czasie 2,9 sekundy, zaś prędkość maksymalna to 370 km/h. Oprócz delikatnie wzmocnionego silnika, model o długiej nazwie został pomalowany na jasny, żółty kolor o dźwięcznej nazwie Giallo Maggio, co w wolnym tłumaczeniu oznacza "Żółty Maj". Oprócz tego nie zabrakło licznych dodatków, takich jak powiększony splitter, spojler, dyfuzor, panele boczne itp.
W marcu poinformowano o pierwszym wypadku z udziałem LP720-4 50° Anniversario. W Chinach podczas jazdy próbnej na mokrej nawierzchni, kierowca stracił panowanie nad supersamochodem i uszkodził lewy bok auta w tym zderzak, drzwi i przednią lampę.
Dane techniczne:
Silnik: V12 6,5 l (6498 cm³), 4 zawory na cylinder
Układ zasilania: wtrysk bezpośredni
Średnica cylindra × skok tłoka: 95,00 mm × 76,40 mm
Stopień sprężania: 11,8:1
Moc maksymalna: 702 KM (512,22 kW) przy 8450 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 694 Nm przy 5600 obr/min
Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,9 s
Prędkość maksymalna: 370 km/h
Średnie zużycie paliwa: 14,2 l/100 km
Emisja CO2: 398 g/km
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz