Arrinera Hussarya - pierwsze polskie superauto


     Arrinera Hussarya tak nazywa się supersamochód skonstruowany przez polską firmę Arrinera Automotive. Nazwa Hussarya odnosi się do siedemnastowiecznej polskiej kawalerii.
     Prace projektowe nad pierwszym polskim supersamochodem rozpoczęto w drugiej dekadzie XXI wieku. Pierwszy prototyp pojazdu zaprezentowano akcjonariuszom i inwestorom firmy Arrinera 9 czerwca 2011 roku, natomiast pierwsza jazda próbna odbyła się niecały miesiąc wcześniej − 17 maja 2011 roku.


     Zmianę wyglądu wersji produkcyjnej względem prototypu ogłoszono we wrześniu 2011 roku. Pierwsze szkice zaprezentowano 17 lipca 2012 roku. 3 sierpnia 2012 roku na oficjalnym blogu firmy zaprezentowano komputerową symulację wyglądu wersji produkcyjnej pojazdu.1 kwietnia 2014 roku zaprezentowano w wersji 3D finalny design samochodu.Produkcja supersamochodu odbywać się ma w Gliwicach.
    Pojazd charakteryzuje nadwozie o dynamicznych liniach. Przód samochodu poprowadzono bardzo nisko (przy ziemi). Dwa duże wloty powietrza sprawiają wrażenie dynamicznego chłodzenia hamulców. Pojazd wyposażony zostanie w 19-calowe koła wykonane z metali stopów lekkich na których założone zostaną opony 255/35 R19 z przodu oraz 335/30 R19 z tyłu.


     Rama pojazdu zaprojektowana została przez Lee Noble’a i została wykonana z wysokowytrzymałej stali o zróżnicowanym przekroju z uwzględnieniem odpowiedniej wytrzymałości na skręcanie. Rama ma być lekka i charakteryzować się dużą odpornością na odkształcenia. Opcjonalnie nadwozie, wnętrze oraz podłoga samochodu będą mogły zostać wykonane z kompozytów węglowych i kewlarowych. Według producenta wersja produkcyjna ma być wykonana z nowoczesnych materiałów, m.in. aluminium. Aby zwiększyć wytrzymałość lakieru na zarysowania, wykorzystano do jego produkcji grafen.
    Do napędu supersamochodu posłużyć ma centralnie umieszczona turbodoładowana jednostka benzynowa LS9 w układzie V8 o pojemności 8.2 litra i mocy 850 KM oraz momencie obrotowym 820 Nm produkcji General Motors napędzająca tylną oś pojazdu poprzez 6-biegową manualną skrzynię biegów włoskiej firmy Cima o symbolu T906HE. Skrzynię biegów wyposażono w elektroniczne sensory oraz mechanizm różnicowy w którym następuje samoczynne dostosowanie rozdziału momentu napędowego na poszczególne koła napędowe, w zależności od współczynnika przyczepności pomiędzy nawierzchnią drogi o oponą danego koła, a także dzięki dodatkowym sensorom w możliwość zautomatyzowania oraz szybką zmianę biegów poprzez łopatki umieszczone przy kole kierownicy. Prędkość maksymalna wynikająca z charakterystyki silnika i skrzyni biegów wynosić ma 350 km/h. Stosunek masy do mocy pojazdu wynosi 1.53 kg/1 KM.
Pierwszy prototyp pojazdu wyposażony był w silnik Audi.


    Standardowe wyposażenie pojazdu obejmować ma m.in. radioodtwarzacz CD/MP z 4 głośnikami oraz zestawem głośnomówiącym Bluetooth, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, elektrycznie sterowane szyby, sportowe fotele, obszywaną skórą deskę rozdzielczą, centralny zamek z pilotem, światła do jazdy dziennej, światła mijania oraz światła drogowe wykonane w technologii LED, 3-ramienną sportową kierownicę, klimatyzację manualną, kamerę cofania, czujniki parkowania, skórzaną tapicerkę oraz złącze AUX.

Opcjonalnie pojazd wyposażyć będzie można m.in. w pakiety:

Termowizja − kamera termowizyjna oraz podnoszony ekran LCD
Carbon wnętrze − elementy wykonane z włókna węglowego z widocznymi włóknami: konsola środkowa, progi wewnętrzne, rączki w drzwiach, obudowa cyferblatów, kierownica, tylne oparcie foteli.
Carbon − elementy wykonane z włókna węglowego z widocznymi włóknami: lusterka, tylny dyfuzor, osłona silnika.
Carbon premium − elementy wykonane z włókna węglowego z widocznymi włóknami: pakiet standard + kompletna karoseria wykonana z włókna węglowego.
Carbon mat − wszystkie elementy wykonane z matowego włókna węglowego.
Car audio premium − system 6 głośników wraz ze wzmacniaczem, DVD z nawigacją.
LED − podświetlenie wnętrza kabiny pasażerskiej oraz drzwi za pomocą LED.
Hamulce − powiększone tarcze hamulcowe i zaciski firmy AP Racing lub Brembo.
Power − wzmocniony silnik do 700 KM, powiększone tarcze hamulcowe i zaciski.
Tor − czteropunktowe pasy, utwardzone zawieszenie, obniżony profil opon, fotele kubełkowe wykonane z włókna węglowego.
Exclusive − indywidualny kolor nadwozia, detale wnętrza, przeszycia na skórze, elementy z włókna węglowego w jednym z pięciu dostępnych wzorów pokrywane odcieniem podobnym do koloru karoserii.


     Arrinera zapowiedziała, że planuje produkcję specjalnej wersji supersamochodu Hussarya o nazwie „Seria 33”. Od zwykłej wersji będzie się różnić elementami stylistycznymi wnętrza i nadwozia. Cena egzemplarza w tym wykonaniu nie została jeszcze ujawniona.
     W maju 2012 roku dwaj polscy dziennikarze motoryzacyjni zaprezentowali materiał o kulisach produkcji samochodu, w którym dziennikarze portalu moto.pl dowodzą, że prototyp samochodu jest jedynie repliką innych znanych aut. Firma Arrinera Automotive S.A złożyła w tej sprawie pozew do sądu i w dniu 18 czerwca 2014 roku Sąd Apelacyjny w Warszawie przyznał rację firmie Arrinera Automotive S.A. Wyrok jest prawomocny.



Trochę liczb:

0-100 km/h 3,2 s
100-200 km/h  8,9 s
0-200-0 km/h 14,3 s
200-0 km/h 133 m
Czas na 1/4 mili 11,0 s
Prędkość maksymalna 340 km/h
Przeciążenie w zakręcie 1,3g




2 komentarze:

  1. fajnie jakby powstała i jeździłą po naszych drogach. Szkoda jednak, że im to tak wolno idzie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W drugiej połowie tego roku ma ruszyć produkcja. Szkoda tylko że 33 egzemplarze będą dopuszczone do ruchu, reszta tylko na tor. Cena auta nie jest duża ( jak na takie auto ) więc mam nadzieję że podczas dni torowych w Polsce będzie można ją zobaczyć wśród Porsche, McLaren -ów i innych podobnych aut.

      Usuń