Arrinera Hussarya tak nazywa się supersamochód skonstruowany przez polską firmę Arrinera Automotive. Nazwa Hussarya odnosi się do siedemnastowiecznej polskiej kawalerii.
Prace projektowe nad pierwszym polskim supersamochodem rozpoczęto w drugiej dekadzie XXI wieku. Pierwszy prototyp pojazdu zaprezentowano akcjonariuszom i inwestorom firmy Arrinera 9 czerwca 2011 roku, natomiast pierwsza jazda próbna odbyła się niecały miesiąc wcześniej − 17 maja 2011 roku.
Zmianę wyglądu wersji produkcyjnej względem prototypu ogłoszono we wrześniu 2011 roku. Pierwsze szkice zaprezentowano 17 lipca 2012 roku. 3 sierpnia 2012 roku na oficjalnym blogu firmy zaprezentowano komputerową symulację wyglądu wersji produkcyjnej pojazdu.1 kwietnia 2014 roku zaprezentowano w wersji 3D finalny design samochodu.Produkcja supersamochodu odbywać się ma w Gliwicach.
Pojazd charakteryzuje nadwozie o dynamicznych liniach. Przód samochodu poprowadzono bardzo nisko (przy ziemi). Dwa duże wloty powietrza sprawiają wrażenie dynamicznego chłodzenia hamulców. Pojazd wyposażony zostanie w 19-calowe koła wykonane z metali stopów lekkich na których założone zostaną opony 255/35 R19 z przodu oraz 335/30 R19 z tyłu.
Rama pojazdu zaprojektowana została przez Lee Noble’a i została wykonana z wysokowytrzymałej stali o zróżnicowanym przekroju z uwzględnieniem odpowiedniej wytrzymałości na skręcanie. Rama ma być lekka i charakteryzować się dużą odpornością na odkształcenia. Opcjonalnie nadwozie, wnętrze oraz podłoga samochodu będą mogły zostać wykonane z kompozytów węglowych i kewlarowych. Według producenta wersja produkcyjna ma być wykonana z nowoczesnych materiałów, m.in. aluminium. Aby zwiększyć wytrzymałość lakieru na zarysowania, wykorzystano do jego produkcji grafen.
Do napędu supersamochodu posłużyć ma centralnie umieszczona turbodoładowana jednostka benzynowa LS9 w układzie V8 o pojemności 8.2 litra i mocy 850 KM oraz momencie obrotowym 820 Nm produkcji General Motors napędzająca tylną oś pojazdu poprzez 6-biegową manualną skrzynię biegów włoskiej firmy Cima o symbolu T906HE. Skrzynię biegów wyposażono w elektroniczne sensory oraz mechanizm różnicowy w którym następuje samoczynne dostosowanie rozdziału momentu napędowego na poszczególne koła napędowe, w zależności od współczynnika przyczepności pomiędzy nawierzchnią drogi o oponą danego koła, a także dzięki dodatkowym sensorom w możliwość zautomatyzowania oraz szybką zmianę biegów poprzez łopatki umieszczone przy kole kierownicy. Prędkość maksymalna wynikająca z charakterystyki silnika i skrzyni biegów wynosić ma 350 km/h. Stosunek masy do mocy pojazdu wynosi 1.53 kg/1 KM.
Pierwszy prototyp pojazdu wyposażony był w silnik Audi.
Standardowe wyposażenie pojazdu obejmować ma m.in. radioodtwarzacz CD/MP z 4 głośnikami oraz zestawem głośnomówiącym Bluetooth, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, elektrycznie sterowane szyby, sportowe fotele, obszywaną skórą deskę rozdzielczą, centralny zamek z pilotem, światła do jazdy dziennej, światła mijania oraz światła drogowe wykonane w technologii LED, 3-ramienną sportową kierownicę, klimatyzację manualną, kamerę cofania, czujniki parkowania, skórzaną tapicerkę oraz złącze AUX.
Opcjonalnie pojazd wyposażyć będzie można m.in. w pakiety:
Termowizja − kamera termowizyjna oraz podnoszony ekran LCD
Carbon wnętrze − elementy wykonane z włókna węglowego z widocznymi włóknami: konsola środkowa, progi wewnętrzne, rączki w drzwiach, obudowa cyferblatów, kierownica, tylne oparcie foteli.
Carbon − elementy wykonane z włókna węglowego z widocznymi włóknami: lusterka, tylny dyfuzor, osłona silnika.
Carbon premium − elementy wykonane z włókna węglowego z widocznymi włóknami: pakiet standard + kompletna karoseria wykonana z włókna węglowego.
Carbon mat − wszystkie elementy wykonane z matowego włókna węglowego.
Car audio premium − system 6 głośników wraz ze wzmacniaczem, DVD z nawigacją.
LED − podświetlenie wnętrza kabiny pasażerskiej oraz drzwi za pomocą LED.
Hamulce − powiększone tarcze hamulcowe i zaciski firmy AP Racing lub Brembo.
Power − wzmocniony silnik do 700 KM, powiększone tarcze hamulcowe i zaciski.
Tor − czteropunktowe pasy, utwardzone zawieszenie, obniżony profil opon, fotele kubełkowe wykonane z włókna węglowego.
Exclusive − indywidualny kolor nadwozia, detale wnętrza, przeszycia na skórze, elementy z włókna węglowego w jednym z pięciu dostępnych wzorów pokrywane odcieniem podobnym do koloru karoserii.
Arrinera zapowiedziała, że planuje produkcję specjalnej wersji supersamochodu Hussarya o nazwie „Seria 33”. Od zwykłej wersji będzie się różnić elementami stylistycznymi wnętrza i nadwozia. Cena egzemplarza w tym wykonaniu nie została jeszcze ujawniona.
W maju 2012 roku dwaj polscy dziennikarze motoryzacyjni zaprezentowali materiał o kulisach produkcji samochodu, w którym dziennikarze portalu moto.pl dowodzą, że prototyp samochodu jest jedynie repliką innych znanych aut. Firma Arrinera Automotive S.A złożyła w tej sprawie pozew do sądu i w dniu 18 czerwca 2014 roku Sąd Apelacyjny w Warszawie przyznał rację firmie Arrinera Automotive S.A. Wyrok jest prawomocny.
Trochę liczb:
0-100 km/h 3,2 s
100-200 km/h 8,9 s
0-200-0 km/h 14,3 s
200-0 km/h 133 m
Czas na 1/4 mili 11,0 s
Prędkość maksymalna 340 km/h
Przeciążenie w zakręcie 1,3g
fajnie jakby powstała i jeździłą po naszych drogach. Szkoda jednak, że im to tak wolno idzie.
OdpowiedzUsuńW drugiej połowie tego roku ma ruszyć produkcja. Szkoda tylko że 33 egzemplarze będą dopuszczone do ruchu, reszta tylko na tor. Cena auta nie jest duża ( jak na takie auto ) więc mam nadzieję że podczas dni torowych w Polsce będzie można ją zobaczyć wśród Porsche, McLaren -ów i innych podobnych aut.
Usuń