P1, bo o nim mowa, jest wytworem angielskiej motoryzacji. Kiedy poraz pierwszy zobaczyłem zdjęcia P1 zakochałem sie w nim. Pojawił sie jako pierwszy spośród trzech hiperhybryd. Artykuł o nim zostawiłem na koniec jako wisienke na torcie.
Można powiedziec, że to auto zostało ukształtowane przez wiatr, bo jego areodynamika jest idealna. W trybie Race siła docisku wynosi 600 kg. Nadwozie zostało zaprojektowane i opracowane pod kątem zachowania sie w strudze powietrza. Po bokach wygładza strumienie, częściowo kieruje je do chłodzenia hamulcow i kominowego wlotu powietrza na dachu, a reszte zaprzęga do docisniecia auta. Tylne skrzydlo jest tak duże, że przy ponad 250 km/h musi zmniejszyc kąt natarcia, bo inaczej docisk byłby tak duży, ze połamałby tylne zawieszenie.
P1 napędza silnik 3.8 V8 z dwiema turbosprezarkami, który osiaga moc 737KM i 720 Nm oraz silnik elektryczny, który waży 26kg i dostarcza 178KM, i 178Nm. Napęd przekazuje 7-biegowa skrzynia McLaren z dwoma sprzęgłami chłodzonymi powietrzem. Ciekawostką jest pewien guzik na kierowcy: po wybraniu trybu Boost system kumuluje moc z baterii, a po naciśnięciu spustu na pełnym gazie rzuca go naraz na koła. Tylne tablice rejestracyjne muszą być z metalu, bo plastikowe się topiły. :)
Motywy McLarena są wszędzie - to takie logo Nike do góry nogami. Jest w kształcie reflektorów, na przedniej pokrywie, na burtach.
Ważną zaletą P1 jest możliwość ładowania z gniazdka. Po pełnym naładowaniu ( na samym prądzie ) można przejechać 11 km z prędkością do 160km/h. McLaren posiada bagażnik. Z przodu ( tak jak maluch :) ). Nie jest zbyt duży, bo jego pojemność wynosi 120l, ale po co więcej ? Ważne, że jest. W końcu to hipersamochód, a nie auto rodzinne.
Na kierowcy są dwa przyciski. Jeden niebieski, a drugi czerwony. Niebieski to DRS - system redukcji oporu powietrza przez pochylenie skrzydła. Czerwony - IDAS ( Instant Power Assist System ) dodaje mocy.
Powiedzmy sobie szczerze. Technologia hybrydowa w supersamochodach jest tylko po to aby były szybsze. Tutaj także po to. To auto to duży krok dla ludzkości w kategorii motoryzacji. Jeśli ktoś chciałby więcej mocy, adrenaliny i areodynamiki to model P1 GTR jest dla niego. GTR został stworzony tylko na tor, a program jakim został objęty jest obłedny. Więcej o P1 GTR przeczytacie w następnych artykułach.
DANE TECHNICZNE P1:
CENA: 866 000 £
SILNIK: Spalinowy: 3.8 V8 737KM 720 Nm Elektryczny: 178 KM 260 Nm
SKRZYNIA: 7-biegowa, dwusprzęgłowa SSG
OSIĄGI: 0-100 2,8S 0-200 6,8s 0-300 16,5s maks 350km / h
SPALANIE: 8,3l/100km
CO2: 194g/km
MASA: 1395kg
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz