"Czterema kołami przez świat" - Toyota Supra



     Witam wszystkich bardzo serdecznie w nowym poście, a zarazem w nowej serii. Na początku opiszę co i jak, a następnie przejdę do głównego tematu. Nowa seria będzie polegać na tym, że dwa razy w tygodniu będą pojawiać się posty opisujące dwa samochody. Możliwe że raz będzie to samochód w miarę nowy, a raz coś starszego. Poddamy analizie poszczególne generację, podkreślimy wady i zalety oraz przejrzymy ceny egzemplarzy. A teraz przejdźmy do naszej pierwszej gwiazdy.
     Toyota Supra - samochód legenda. Głównie za sprawą Szybkich i Wściekłych oraz tej magicznej skrzyni biegów z filmu, gdzie była nieskończona ilość przełożeń z nieskończonym momentem obrotowym, a to wszystko zamknięte w charakterystycznym pomarańczowym malowaniu. Jednak to była już czwarta produkowana generacja Supry. Aby przyjrzeć się pierwszej generacji należy cofnąć się do kwietnia 1978 roku.

I GENERACJA 



     Właśnie wtedy, w kwietniu 1978 roku, rozpoczęła się produkcja pierwszej generacji Supry, która była odpowiedzią na Nissana Fairlady Z. Bazą była Toyota Celica w wersji liftback. W zasadzie tył pozostał bez zmian, jedynie przód wydłużono, aby pomieścić sześciocylindrowy rządowy silnik. W Japonii samochód sprzedawany nawet był pod nazwą Celica XX. Produkcja pierwszej generacji trwała trochę ponad 3 lata i skończyła się w czerwcu 1981 roku.

Ceny: Bardzo trudno dostępne - oferty polskie - brak
                                                  - oferty zagraniczne - ok. 11 tysięcy $ i więcej



Rok
Silnik
Moc maksymalna
Maks. Moment obr.
Rynek zbytu
1978
R6 2,0l (1988cm³)
112 KM (82 kW)
184 Nm
Japonia
R6 2,6l (2563cm³)
112 KM (82 kW)
184 Nm
USA
1979
R6 2,0l (1988cm³) turbo
147 KM (108 kW)
212 Nm
Japonia
R6 2,6l (2563cm³)
112 KM (82 kW)
184 Nm
USA
1980
R6 2,8l (2759cm³)
118 KM (87 kW)
197 Nm
Japonia, USA


II GENERACJA


W lipcu 1981 roku Toyota przeprowadziła facelifting i od grudnia zaczęła produkować drugą generację. Podobnie jak w przypadku pierwszej generacji Supra była bliźniacza do Toyoty Celica. W Stanach Zjednoczonych oferowane były dwie wersje. P-Type - sportowa i L-Type - luksusowa. Różnice były zaledwie kosmetyczne. Wyposażenie standardowe było bardzo bogate. W jego skład wchodziło m.in: tempomat, klimatyzacja, elektryczne sterowanie lusterek, centralny zamek czy też elektryczne odsuwanie szyb.

Ceny: Bardzo trudno dostępne - oferty polskie - brak 
                                                  - oferty zagraniczne - ok. 3-12 tysięcy $ i więcej



Rok
Silnik
Moc maksymalna
Maks. Moment obr.
Rynek zbytu
1982-1983
R6 2,8l (2759 cm³)
176 KM (130 kW)
281 Nm
Europa
R6 2,8l (2759 cm³)
162 KM (119 kW)
203 Nm
Japonia
1984-1986
R6 2,8l (2759 cm³)
142 KM (104 kW)
226 Nm
Australia
Szwajcaria
Szwecja
R6 2,8l (2759 cm³)
180 KM (133 kW)
287 Nm
Europa
Nowa Zelandia
R6 2,8l (2759 cm³)
162 KM (119 kW)
203 Nm
Japonia
1982
R6 2,0l (1988cm³) turbo
147 KM (108 kW)
212 Nm
Japonia
1983-85
R6 2,0l (1988 cm³) turbo
162 KM (119 kW)
230 Nm
1982
R6 2,8l (2759 cm³)
147 KM (108 kW)
210 Nm
Kanada
Usa
1983
R6 2,8l (2759 cm³)
152 KM (112 kW)
216 Nm
1984
R6 2,8l (2759 cm³)
162 KM (119 kW)
221 Nm
R6 2,8l (2759 cm³)
152 KM (112 kW)
216 Nm
1985-1986
R6 2,8l (2759 cm³)
163 KM (120 kW)
229 Nm
1982-1985
R6 2,0l (1988 cm³)
127 KM (93 kW)
172 Nm
Japonia
1982-1985
R6 2,0l (1988 cm³)
162 KM (119 kW)
182 Nm

III GENERACJA


     Kolejna generacja Supry trafiła na rynek w lutym 1986. Nie była już spokrewniona z Celicą, przez co w Japonii nie była sprzedawana jako Celica XX. Podobna była do poprzedniej generacji pod względem kształtu nadwozia. System ABS był na liście wyposażenia dodatkowego, a od 1990 roku w standardzie były poduszki powietrzne.

Ceny: Trudno dostępne - oferty polskie - od 26 500 zł  do 44 000 zł
                                       - oferty zagraniczne -  od $2,900 do $27,500

Rok
Silnik
Moc maksymalna
Maks. Moment obr.
Rynek zbytu
1986-1992
R6 3,0l (2954 cm³)
203 KM (149 kW)
266 Nm
Kanada
Europa
USA
R6 3,0l (2954 cm³) turbo
233 KM (172 kW)
325 Nm
Kanada
Europa
USA
Japonia
1986-1992
R6 2,0l (1988 cm³)
162 KM (119 kW)
176 Nm
Japonia
R6 2,0l (1988 cm³) twin-turbo
208 KM (153 kW)
244 Nm
Japonia
1990-1992
R6 2,5l (2491 cm³) twin-turbo
280 KM (206 kW)
363 NM
Japonia



IV GENERACJA 


     Ostatnia generacja, ta najpopularniejsza, była produkowana od grudnia 1992 do sierpnia 2002. Nadwozie zmieniło się całkowicie. Nabrało nowych kształtów. Sprzedaż została wstrzymana przez brak zainteresowania na rynku, a szkoda. Dziś seryjne silniki są podkręcanie do nawet 1400KM. Ceny osiągają bardzo duże kwoty.

Ceny: Trudno dostępne - oferty polskie - od 185 000 zł  do 381 000 zł
                                       - oferty zagraniczne -  od $14,200 do $89,900
*tutaj trzeba zaznaczyć, że bardzo wiele aut poddanych jest modyfikacją jak na przykład egzemplarz z OTOMOTO.pl za 550 000 zł (LINK)


Silnik
Moc maksymalna
Maks. Moment obr.
0-100km/h
V-max
R6 3,0l (2952 cm³), DOHC, 24v
223 KM (164 kW) przy 5800 obr/min
284 Nm przy 4800 obr/min
b/d
240 km/h
R6 3,0l (2952 cm³), DOHC, 24v
225 KM (165 kW) przy 6000 obr/min
284 Nm przy 4800 obr/min
7,0s
241 km/h
R6 3,0l (2952 cm³), DOHC, 24v twin-turbo
280 KM (206 kW) przy 5600 obr/min
451 Nm przy 3600 obr/min
5,1s
256 km/h
R6 3,0l (2952 cm³), DOHC, 24v twin-turbo
324 KM (239 kW) przy 5600 obr/min
427 Nm przy 4000 obr/min
5,1s
262km/h


NEWSY 

     BMW wraz z Toyotą chcą wskrzesić legendę. Auto ma być produkowane przy współpracy tych dwóch koncernów i ma być bliźniakiem BMW Z4. Z przecieków wynika że będzie oferowane tylko z 8 biegowym automatem. Dostępne będą 3 silniki. 2.0 R6 195 KM i 3.0 R6 po 258 i 360 KM. Auto może osiągnąć naprawdę duży sukces. Zobaczymy co okaże się prawdą z tych przecieków.


OPINIA 

Osobiście Supra mi się bardzo podoba. Szczególnie pierwsza i czwarta generacja. Pierwsza dlatego, że jest podobna do Nissana Fairlady. Opadająca sylwetka, to jest to. Czwarta ma w sobie to coś. Od razu widać, że ma się do czynienia z samochodem sportowym. Oczywiście zajmuje jedno z miejsc w garażu marzeń :D






Zapraszam do komentowania i udostępniania. Piszcie swoje propozycje samochodów do następnych postów. 

4 komentarze:

  1. No tak najbardziej znane auto z Szybkich i Wściekłych w sumie zakochałam się w nim po obejrzeniu filmu :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Takie łatami sam bym się przejechał. Miło popatrzeć na historię jakiejś marki. A w szybkich i wściekłych to jakoś nie przypominam sobie ale google pomogły odświeżyć pamięci. Super takie autko Paul miał sam bym wsiadł do takiego.

    OdpowiedzUsuń
  3. Cudne te auta :D Fajnie że piszesz coś takiego :D

    OdpowiedzUsuń