Toyota Supra - samochód legenda. Głównie za sprawą Szybkich i Wściekłych oraz tej magicznej skrzyni biegów z filmu, gdzie była nieskończona ilość przełożeń z nieskończonym momentem obrotowym, a to wszystko zamknięte w charakterystycznym pomarańczowym malowaniu. Jednak to była już czwarta produkowana generacja Supry. Aby przyjrzeć się pierwszej generacji należy cofnąć się do kwietnia 1978 roku.
I GENERACJA
Właśnie wtedy, w kwietniu 1978 roku, rozpoczęła się produkcja pierwszej generacji Supry, która była odpowiedzią na Nissana Fairlady Z. Bazą była Toyota Celica w wersji liftback. W zasadzie tył pozostał bez zmian, jedynie przód wydłużono, aby pomieścić sześciocylindrowy rządowy silnik. W Japonii samochód sprzedawany nawet był pod nazwą Celica XX. Produkcja pierwszej generacji trwała trochę ponad 3 lata i skończyła się w czerwcu 1981 roku.
Ceny: Bardzo trudno dostępne - oferty polskie - brak
- oferty zagraniczne - ok. 11 tysięcy $ i więcej
Rok |
Silnik |
Moc maksymalna |
Maks. Moment obr. |
Rynek zbytu |
1978
|
R6 2,0l (1988cm³) |
112 KM (82 kW) |
184 Nm |
Japonia |
R6 2,6l (2563cm³) |
112 KM (82 kW) |
184 Nm |
USA |
|
1979
|
R6 2,0l (1988cm³)
turbo |
147 KM (108 kW) |
212 Nm |
Japonia |
R6 2,6l (2563cm³) |
112 KM (82 kW) |
184 Nm |
USA |
|
1980
|
R6 2,8l (2759cm³) |
118 KM (87 kW) |
197 Nm |
Japonia, USA |
II GENERACJA
W lipcu 1981 roku Toyota przeprowadziła facelifting i od grudnia zaczęła produkować drugą generację. Podobnie jak w przypadku pierwszej generacji Supra była bliźniacza do Toyoty Celica. W Stanach Zjednoczonych oferowane były dwie wersje. P-Type - sportowa i L-Type - luksusowa. Różnice były zaledwie kosmetyczne. Wyposażenie standardowe było bardzo bogate. W jego skład wchodziło m.in: tempomat, klimatyzacja, elektryczne sterowanie lusterek, centralny zamek czy też elektryczne odsuwanie szyb.
Ceny: Bardzo trudno dostępne - oferty polskie - brak
Rok |
Silnik |
Moc maksymalna |
Maks. Moment obr. |
Rynek zbytu |
1982-1983
|
R6 2,8l (2759 cm³) |
176 KM (130 kW) |
281 Nm |
Europa |
R6 2,8l (2759 cm³) |
162 KM (119 kW) |
203 Nm |
Japonia |
|
1984-1986
|
R6 2,8l (2759 cm³) |
142 KM (104 kW) |
226 Nm |
Australia Szwajcaria Szwecja |
R6 2,8l (2759 cm³) |
180 KM (133 kW) |
287 Nm |
Europa Nowa Zelandia |
|
R6 2,8l (2759 cm³) |
162 KM (119 kW) |
203 Nm |
Japonia |
|
1982
|
R6 2,0l (1988cm³)
turbo |
147 KM (108 kW) |
212 Nm |
Japonia |
1983-85
|
R6 2,0l (1988 cm³)
turbo |
162 KM (119 kW) |
230 Nm |
|
1982
|
R6 2,8l (2759 cm³) |
147 KM (108 kW) |
210 Nm |
Kanada Usa |
1983
|
R6 2,8l (2759 cm³) |
152 KM (112 kW) |
216 Nm |
|
1984
|
R6 2,8l (2759 cm³) |
162 KM (119 kW) |
221 Nm |
|
R6 2,8l (2759 cm³) |
152 KM (112 kW) |
216 Nm |
||
1985-1986
|
R6 2,8l (2759 cm³) |
163 KM (120 kW) |
229 Nm |
|
1982-1985
|
R6 2,0l (1988 cm³) |
127 KM (93 kW) |
172 Nm |
Japonia |
1982-1985
|
R6 2,0l (1988 cm³) |
162 KM (119 kW) |
182 Nm |
Ceny: Trudno dostępne - oferty polskie - od 26 500 zł do 44 000 zł
- oferty zagraniczne - od $2,900 do $27,500
Rok
|
Silnik
|
Moc maksymalna |
Maks. Moment obr. |
Rynek zbytu |
1986-1992
|
R6 3,0l (2954 cm³) |
203 KM (149 kW) |
266 Nm |
Kanada Europa USA |
R6 3,0l (2954 cm³)
turbo |
233 KM (172 kW) |
325 Nm |
Kanada Europa USA Japonia |
|
1986-1992
|
R6 2,0l (1988 cm³) |
162 KM (119 kW) |
176 Nm |
Japonia |
R6 2,0l (1988 cm³)
twin-turbo |
208 KM (153 kW) |
244 Nm |
Japonia |
|
1990-1992
|
R6 2,5l (2491 cm³)
twin-turbo |
280 KM (206 kW) |
363 NM |
Japonia |
IV GENERACJA
Ceny: Trudno dostępne - oferty polskie - od 185 000 zł do 381 000 zł
- oferty zagraniczne - od $14,200 do $89,900
*tutaj trzeba zaznaczyć, że bardzo wiele aut poddanych jest modyfikacją jak na przykład egzemplarz z OTOMOTO.pl za 550 000 zł (LINK)
Silnik
|
Moc maksymalna |
Maks. Moment obr. |
0-100km/h |
V-max |
R6 3,0l (2952 cm³),
DOHC, 24v |
223 KM (164 kW) przy 5800 obr/min |
284 Nm przy 4800 obr/min |
b/d |
240 km/h |
R6 3,0l (2952 cm³),
DOHC, 24v |
225 KM (165 kW) przy 6000 obr/min |
284 Nm przy 4800 obr/min |
7,0s |
241 km/h |
R6 3,0l (2952 cm³),
DOHC, 24v twin-turbo |
280 KM (206 kW) przy 5600 obr/min |
451 Nm przy 3600 obr/min |
5,1s |
256 km/h |
R6 3,0l (2952 cm³),
DOHC, 24v twin-turbo |
324 KM (239 kW) przy 5600 obr/min |
427 Nm przy 4000 obr/min |
5,1s |
262km/h |
NEWSY
OPINIA
Zapraszam do komentowania i udostępniania. Piszcie swoje propozycje samochodów do następnych postów.
No tak najbardziej znane auto z Szybkich i Wściekłych w sumie zakochałam się w nim po obejrzeniu filmu :D
OdpowiedzUsuńTakie łatami sam bym się przejechał. Miło popatrzeć na historię jakiejś marki. A w szybkich i wściekłych to jakoś nie przypominam sobie ale google pomogły odświeżyć pamięci. Super takie autko Paul miał sam bym wsiadł do takiego.
OdpowiedzUsuńCudne te auta :D Fajnie że piszesz coś takiego :D
OdpowiedzUsuńNiektóre auta marzenie :D
OdpowiedzUsuńKLAUDIALISIECKA BLOG - KLIK