Zastanawialiście się kiedyś jak transportuje się szpule z kablami? Już tłumacze. Najpierw szpule przywozi się naczepą skrzyniową do bazy, a stamtąd małym przyczepkami pojedyncze szpule na miejsce inwestycji. Szpule z naczepy zdejmuje się dźwigiem ( 100 zł za godzinę ). Natomiast posiadane przez firmę układającą kable przyczepki mogły przewieźć szpule o maksymalnej szerokości 1500 mm i średnicy 2400 mm. Okazało się, że dostępne są również szpule o szerokości 2500 mm i średnicy 3200 mm - 4300 mm, ale nie ma czym ich transportować.
Pan Dariusz Wojciechowski, pomysłodawca i konstruktor przyczepy, zaproponował, że zaprojektuje pojazd, który zastąpi dźwig i pozwoli na przewiezienie jednej największej szpuli, lub dwóch średnich szpul kablowych. Ale jak przewieźć szpulę o szerokości 2500 mm przy założeniu, że przyczepa musi być zgodna z przepisami, czyli nie może przekraczać szerokości 2550 mm. Problemem była również średnica szpul 4300 mm, ponieważ już sama średnica szpuli była większa od dopuszczalnej wysokości naczep i przyczep, a jak tu jeszcze zmieścić podwozie? Postanowiłem, więc wykorzystać do produkcji prototypowej przyczepy...naczepę do szkła. Naczepa nadawała się idealnie, ponieważ miała zawieszenia niezależne pozwalające na załadunek szpul z poziomu ziemi, ale pozostał jeszcze jeden problem...do takiej naczepy można było załadować tylko szpule o szerokości 1500 mm. Wtedy zaprojektowałem przednie i tylne mechanizmy pozwalające na hydrauliczne poszerzenie przyczepy do szerokości wewnętrznej 2550 mm.
"Od tego momentu baza już była gotowa -mówi Pan Dariusz- pozostały jeszcze do zaprojektowanie elementy ułatwiające eksploatację przyczepy i układanie kabli.
Lista powstałych udogodnień:
- hydrauliczna regulacja wysokości dyszla - pozwalająca na sprzężenie przyczepy z samochodem ciężarowym jak również z ciągnikiem rolniczym
- rolki napędzane hydraulicznie do napędu szpuli kablowej - pozwoliły na odciążenie wciągarki kablowej znajdującej się na drugim końcu wykopu
- zawieszenie stosowane w naczepach do szkła pozwoliło na obniżenie przyczepy do poziomu ziemi przy załadunku, natomiast gdy przyczepa użytkowana jest w grząskim terenie można je podnieść o 400 mm
- ponieważ nie każdy pojazd ciągnący posiadał wyjścia hydrauliczne i elektryczne zastosowałem do napędu wszystkich układów silnik spalinowy, umożliwiający samodzielną pracę przyczepy
- w przedniej części zamontowana jest wciągarka hydrauliczna pozwalająca na wciągnięcie szpuli bez użycia dźwigu
- na przedniej ścianie znajduje się podest oraz rozdzielacze do sterowania funkcjami przyczepy
- w tylnej części zamontowałem również rolki prowadzące kabel, oraz zaczep do dodatkowej przyczepki
- dodatkowe nadstawki do montażu różnych średnic szpul
Tak oto powstał prototyp:
"Natomiast w zeszłym miesiącu została zakończona praca nad przyczepą którą można przewieźć jedną szpulę o szerokości 2500 mm i średnicy 4300 mm - kontynuuje Pan Dariusz - lub trzy szpule o średnicy 2400 mm."
W tej przyczepie również zastosowano:
hydrauliczna regulacja wysokości dyszla - pozwalająca na sprzężenie przyczepy z samochodem ciężarowym jak również z ciągnikiem rolniczym
- rolki napędzane hydraulicznie do napędu szpuli kablowej - pozwoliły na odciążenie wciągarki kablowej znajdującej się na drugim końcu wykopu
- zawieszenie stosowane w naczepach do szkła pozwoliło na obniżenie przyczepy do poziomu ziemi przy załadunku, natomiast gdy przyczepa użytkowana jest w grząskim terenie można je podnieść o 400 mm
- ponieważ nie każdy pojazd ciągnący posiadał wyjścia hydrauliczne i elektryczne zastosowałem do napędu wszystkich układów silnik spalinowy, umożliwiający samodzielną pracę przyczepy
- w przedniej części zamontowana jest wciągarka hydrauliczna pozwalająca na wciągnięcie szpuli bez użycia dźwigu
- na przedniej ścianie znajduje się podest oraz rozdzielacze do sterowania funkcjami przyczepy
- w tylnej części zamontowałem również rolki prowadzące kabel, oraz zaczep do dodatkowej przyczepki
- dodatkowe nadstawki do montażu różnych średnic szpul
- barierki ułatwiające pracę na górze przyczepy i drabinki pozwalające się tam dostać.
KONDAR Dariusz Wojciechowski
Straduń 42B; 64-980 Trzcianka
NIP 763-157-47-48
Tel. 783 293 547
e-mail: kondar@onet.eu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz